Hidup untuk kerja!

Wednesday, July 02, 2014Unknown

Truthfully, rasa semangat bila kerja. Currently yes, I'm working. An Apple Inc.'s writer. And seriously, too much to tell about.


Actually my parent tak berapa bagi sangat aku kerja kat sana. The truth is that I'm working until 9pm. Each and every day I drive alone. Safety issue. That's the biggest reason why. 

But, everything works just fine. Alhamdulillah. senang nak solat dan sebagainya. Boss + colleagues tersangatlah sporting. So, takde hal lah nak berjimba bagai. lol. Newly built office and colleagues yang tak ramai memudahkan urusan ibadah dalam bilik meeting tu. kondusif gitu. haha. Truthfully, area aku memang banyak sangat peluang kerja. Antara nak atau tak je. Tapi dalam ada masa yang sama, sendiri pandai pilih laa kerja macam mana kau nak.

And disebabkan aku baru je tamat diploma, and of course aku nak carik kerja yang okay sikit. Paling tak pun dapat laa aku muatkan dalam resume aku kemudian hari. kan kan. haha. At least nampak laa sikit effort aku disitu. 

Syukur alhamdulillah. Allah dah aturkan sebaik-baik perjalanan untuk aku. Actually, this month sepatutnya aku da benti kerja. Padahal tak sampai 2months kerja weh. Safety issue as I mentioned earlier. So, sepanjang beberapa minggu sebelum ni penat aku pikir nak kerja mana lepas ni sebab rasa rugi kalau tak kerja. Dulu habis SPM mana kerja sangat. One day je bro. Kejadah.?? Alasan yang sama. Safety. Cuz that time aku kerja kat One Utama. Confirm2 balik malam

Bila cakap pasal kerja, aku memang cerewet jugak. Seriously, area aku banyak sangat peluang kerja. Shopping complex, fast food, merata-rata cam tahi burung weh. Maaf, tiada kesopanan disitu. haha. So, kalau nak kata aku nak kerja anytime pun boleh, cuma aku je memilih sikit. Bukan apa, korang paham2 laa kalau kerja fast food baju kene tied in, even perempuan pun kekadang, so, aku tak suka tied2 in nih. Not my style! Haha. Plus, bukan nak poyo, tapi aku tengok jugak senang ke tak dengan tempat solat. Kerja2 jugak, betul kerja tuh pun ibadah tapi ibadah wajib kena jaga jugak. And kat sini aku nak elaborate sikit.

Ok. Kita kerja ada working hours kan, so jenis aku nih sangat 'precise' orangnya. Konon laa. I mean contohnya camni, kalau kita kerja 9am-5pm, so, solat yg kita kena jaga dah tentu2 la Zuhur +Asar kan? So,kalau kata 8jam aku kerja, maka 8 jam lah aku kerja. And 1 hour dah diperuntukkan untuk makan tgahari kan? In short, pendekkanlah masa makan anda and estimate about 15 mins untuk curi masa nak solat Asar nanti. Sendiri estimate laa berapa lama termasuk perjalanan pergi dan balik anda ke tempat solat. jangan lupa bagitau boss pulak pasal jadual korang ni. So, xdela boss korang ingat korang ponteng kerja ke apa. Walaupun boss kita seagama ke tidak, kerja tetap kerja and jangan sampai ia mendatangkan rasa tak senang hati orang terhadap kita. Asalkan kerja kita cantik dan amanah, rasanya boss ke colleagues takkan ada masalah nak bagi kita ruang untuk buat ibadah wajib tu.

Lagipun, memang boleh je kita buat alasan nak solat, tapi kalau kerja kita tak siap + etc, tak ke orang akan pandang serong kat kita? Haa. sendiri pikir laa. Muhasabah diri.! Gaji yang dibayar adalah berdasarkan jam waktu bekerja. Didik diri jadi amanah. Even orang tak nampak, tapi Allah tahu semua tu. Senang cerita, bukan study je nak smart, kerja pun kena lah smart! Almost everything laa kena smart! Baru laa kita tau menghargai waktu yang ada. Kan3. And boleh dikatakan aku ni jenis yang calculative jugak, contoh kata kerja lebih masa, aku boleh je buat tapi kalau bayar gaji la.! Haha. Sabar dulu, Aku tak habis cakap, bukan gila duit, tapi tenaga aku masih perlu digunakan bila aku kat rumah nanti. Buat kerja rumah, masak, etc tu perkara biasa yang perlu dilakukan oleh kaum Hawa. In fact, I love it. Again, bukan nak brag or what, tapi masa aku dapat dimanfaatkan sepenuhnya! Kekadang tu memang laa penat kan, tapi gagahkan diri jugak sebab bila pikir balik,apalah sangat penat aku nak dibandingkan dengan penat mak ayah aku carik duit selama nih. Pernah pulak kau pikir semua tu.?*sarkastik* Duit dorang duit kau, duit kau duit kau, apa kes? Tak nampak lagi? So, erti kata lain, takyah nak cerita banyak, kalau betul korang sayang kat parent tak payah laa hashtag2 ke like2 sayang mak ayah bagai nak rak tapi kerja kat rumah pun habuk takde buat. Ehh, terkasar pulak.haha.Takpe la. Sekali sekala sentap. Kekadang hati muda ni tak boleh cakap lembut2 sangat, makin macam2 pulak nanti. In short, kalu betul kita betul sayang someone tu, tak payah cakap lagi kita da buatkan untuk dye. Same goes to our parent laa. Takyah nak tunggu dorang suruh buat baru kau gigih nak wat kerja tu. Hewhew.

And that's why ak pilih kerja office cuti ni. And dekat jugak la dengan rumah aku. Walaupun still balik malam. haha. Itupun kalau nak diikutkan mak aku kata tak payah kerja langsung. Tapi ayah aku lak kata kerja la dari melangut kat rumah, at least dapat pengalaman and of course pocket money! haha. Parent selalu pesan, kerja tu perlu, at least kau tau susahnya mak ayah carik duit untuk korang. Heran pulak diorang nak duit gaji kau yang celah gigi tu?*sarkastik* Betul pun kan.

Aku tak tau kenapa aku semangat sangat nak kerja cuti nih. Dari sem lepas lagi aku da plan nak buat apa cuti nih, cuak kalau plan ke laut lagi. haha. Tapi alhamdulillah. Allah izinkan segalanya berjalan dengan lancar. Ehh, jap. melencong sikit pulak. Senanye aku nak sambung yang tadi tu, kononnya aku nak benti kerja. And yes, aku da hantar pun resign letter. And pungpang2 aku explain kat boss kenapa dan sebagainya. And at first, boss aku tak berapa nak bagi sangat cuz later dye tuka working hours smpai 5pm jep untuk mengelakkan masalah balik malam tu. haha. kelakar. hebat betul aku sampai masalah aku sorang tukar working hours. Tapi takpe. Gila happy cuz aku still boleh kerja situ lagi, Unfortunately, parent aku still macam yang macam2, and aku paham, diorang still dengan keputusan diorang la tu. So, aku terpaksa.

And guess what? Luckily, boss aku kata aku kerja kat rumah jep so takyah susah2 datang office. Perhh. Ibarat bulan jatuh ke riba. lol. Dengan  kemudahan internet masa kini, kerja aku menjadi mudah cuz boleh buat kerja thru internet je kan. As simple as that. Seriously, guling2 aku. At least duduk rumah dapat laa tolong my mom buat kerja rumah, etc. Kononnya laa. haha.

Parent aku mula laa bagi cadangan wat bisnes sendiri memandangkan aku rajin sangat *sarkastik lagi* nak buat pastry, kek2, sewing, embroidery, jahit manik segala jadah tu. Haha. Darah muda laa katakan. Awal2 tu takde lah terer tapi just buat for fun. Gigih gila aku jadi perempuan melayu yang extraordinary sepanjang hidup aku. Haha. Pheww. Bukan poyo, tapi bila lagi nak cuba buat macam2 kan? Banyak je cara nak gain income kat rumah senanye. Memang laa aku ni zahirnya tak nampak pun cam ayu2 gitu, tapi secara lahiriah ak still seorang kaum Hawa, and seriously, aku suka buat mende2 camtu as free time hobby. Baru ar boleh nampak skill aku tahap mana. Sedikit sebanyak aku da berubah jugak, dari dulu hardcore gamer seperti yang sesetengah orang sedia maklum. Haha. Boleh je aku nak keluar hangout dengan kengkawan aku cam budak2 kat sini, but I'm the controller of myself. Kalau aku rasa patut buat, maka aku akan buat, and kalau tak, sebaliknya. Macam aku cakap, sendiri pikir laa mana baik mana buruk, Besar panjang dah.

Kalau nak dibandingkan dengan kerja dari pagi sampai malam, tak dapat laa nk tolong banyak macam kalau memang ade kat rumah kan. haha. Macam takda life pun ada. Tambah pulak my mom da jadi full time housewife, so rasa pelik ada orang kat rumah, sentiasa ada lauk bila waktu makan dan sebagainya. Kerja pun banyak umi buat sendiri, tak macam dulu, so rasa awkward disitu. Sampaikan rasa cam tak diperlukan pulak. haha. Yela, dari kecik kitorang hidup independent, both parent kerja, so masak laa kau sendiri, kemas rumah cuz parent balik sure penat bro. Walaupun dorang tak tunjuk, kita ada mata untuk lihat dan ada juga mata hati untuk memahami.

So, tambah pulak bulan puasa ni kan, so takde lah penat sangat nak kerja kat luar tu. Gaji pulak bulat2 boleh masuk bank. Serious puas hati. Korang tau tak apa ayah aku selalu cakap kat kitorang? Ayah berjuta2 kali cakap yang kitorang ni beruntung sangat ada mak ayah duduk sekali. Tak payah susah2 bayar sewa, makan tanggung, segala mende lah. Memang penat dengar ayah membebel. But be positive, ada akal an? Sendiri pikir laa betul ke tak semua apa yang ayah cakap tu. huhu.

Hang dah besar gajah bawak2 lah guna akal yang ada tuh. okay geng? Haha. Sayonara~


You Might Also Like

0 comments

Contact Form